Tips

Inilah 8 Cara Nak Hilangkan Jerawat Belakang Badan

Petua cara hilangkan jerawat di belakang badan di bawah ini adalah satu diantara artikel kami yang membahas sekitar jerawat yang tumbuh di belakang. Di mana juga letaknya jerawat benar-benar sangat mengganggu serta bikin kita jadi kurang yakin diri.

Jerawat yang nampak di belakang buat kita tak selesa semasa bekerja lantaran kerap mendadak gatal. Kami bakal membincangkan permasalahan jerawat di belakang ini dari mula penyebabnya serta langkah mengatasinya dengan cara selamat hingga tak menyebabkan parut sisa jerawat.

Penyebabnya Jerawat Nampak Di Belakang Serta Dada

Sebelum kita membincangkan langkah menyembuhkan jerawat di sebaiknya kita juga faham puncanya di bawah ini:

# 1 Keringat
Keringat yang keluar lantaran aktiviti berat seperti bersenam atau aktiviti lain di luar ruang membuatkan belakang kita lembab hingga menyebabkan timbulnya jerawat, terlebih bila anda kurang melindungi kebersihan badan anda sendiri.

# 2 Menggunakan Conditioner
Conditioner memanglah digunakan pada rambut tetapi kandungan silikon pada conditioner boleh juga menyebabkan munculnya jerawat. Oleh kerana itu waktu memakai conditioner mengusahakan agar jangan pernah terkena belakang badan anda.

# 3 Menggunakan Pelembut serta Pewangi Baju
Pelembut atau pewangi pakaian boleh juga menyebabkan munculnya jerawat, itu lantaran pada jenis kulit tertentu tak sesuai dengan bahan pewangi atau pelembut baju hingga menyebabkan iritasi yang boleh menyebabkan jerawat.

# 4 Pemakaian Beg Galas Belakang
Beg sesungguhnya bukanlah merupakan satu diantara penyebabnya jerawat tetapi penggunaan beg dengan beban yang berat dapat menghalang keringat serta menjadikan ia terkunci di bahagian badan tertentu sehingga boleh menyebabkan munculnya jerawat. Bila anda menggunakan beg baiknya pilih beg dengan tali yang tidak tebal.

# 5 Penggunaan Baju Yang Kurang Tepat
Jerawat di belakang atau dada boleh juga di pengaruhi oleh pemakaian baju yang kurang sesuai. Umpamanya memakai baju yang sangat ketat atau dari beberapa bahan yang tidak mudah menyerap keringat serta sangat panas.

Bagi mereka yang serius tidak mahu jerawat tumbuh di belakang badan boleh baca cara mengatasinya:

1. Mandi dengan kerap

Kena mandi dengan kerap supaya kulit bersih dan liang-liang kulit akan segar setiap masa. Jadi tak ada lah longgokan minyak dan kotoran tersumbat.

2. Tukar sabun mandi

Salah satu sebab jerawat naik disebabkan sabun badan yang korang pakai tak sesuai dengan kulit. Gunakan sabun yang sudah dibuktikan secara klinikal bukan sekadar wangi semata-mata.

3. Minum air dengan banyak

Minum air bagus untuk apa sahaja! Minum air dengan banyak supaya ia membantu mengeluarkan toksin dalam badan tu.

4. Tukar detergen

Baju yang kita pakai pun main peranan juga tau. Kalau salah guna detergent, jadi bergesel pula dengan kulit badan kita. Itu yang berlakunya pertumbuhan bakteria pada kulit.

6. Gunakan minyak tea tree

Minyak tea tree ni memang elok. Tak kisah lah apa jenis jerawat pun sapu sahaja kerana ia mengandungi ciri-ciri anti bakteria dan anti kulat.

7. Sapukan gel aloe vera

Aloe vera pun bagus untuk kulit kita. Ia mengurangkan dan melegakan kerengsaan dan kemerahan disebabkan jerawat.

8. Pakai pakaian yang longgar

Pakaian yang ketat pun jadi punca jerawat naik kat badan tau. Pakai pakaian yang longgar supaya ada pengudaraan pada kulit badan kita.

6 Petua Hilangkan Jerawat Badan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *