Agama

Inilah Kesan Buruk Bila Ibu Bapa Selalu Membezakan Anak-Anak, Jangan Sampai Anak Rasa Tersisih

Kita jangan melihat anak-anak semua negatif, pastu kita kadang2 membeza2 kan anak-anak yang paling tidak bagus sekali kita beza-bezakan anak kita.! Anak no1 kita pandai dapat 8A masuk skolah asrama penuh, dengar kata bukan main puji2 lagi.

ada ne sedara… budak ne sekarang.. sampai sekarang dia dendam dengan bapa dia..dia jumpa saya dia dendam dgn bapa dia… dia kata tuan haji.. nangis-nangis…walaupun umur dah tua dah,… nagis-nangis lalu berkata saya takan buat pada bapa sy..

saya kata apa benda???? dia kata dulu ahhh arwah bapa saya beza-bezakan saya adik beradik..saya ne paling tidak pandai dalam kalangan adik beradik… kadang tuan dan puan-puan ye kita selalu beza dari segi warna kulit yg ramai-rami adik beradik tu putih putih putih. sorang tu keluar hitam sikit….  kita beza2 kan…..

mulut ne cakap.. kadang2 mulut ne mak bapa tidak jaga.. in bukan anak ayah ne hidung mancung hitam ahhh bukan…BUDAK ne dia simpan kata2 ayah mak sampai dewasa! satu lg dia marah kenapa? bila makan je … semua masuk asrama pandai2… dia seorang je dapat 1A7b  jd ayah dia kata apa???  anak ayah semua pandai kecuali ne sorang! bodoh.. ne…. ne ikut keluarga belah2 mak ko ne!…

dia simpan.. kita tngok budak tu umur 14 tahun dia diam je,, sebab dia nak makan dia lapar…dia ambik ayam,,,, dikata ayam pon adik beradik lain balik asrama je bapa dia beli ayam bnyak2…bila xda dia duduk kt rumah makan ikan jangan BEZA2 kan anak2 kita !!!

  1. dari segi warna kulit
  2. dari segi pencapaian
  3. dar seri akhlak moral

saya nk bagi tahu tuan dan puan2 ye….banyak kes2 sy akhirnya!!!!..yang bela mak ayah ne adalah ANAK YANG TAK PANDAI!!

yang pandai2 semua sibuk.. telefon kt mana.. haa kt london…ne kt mana kerja… semua sibuk kerja..ini kt mana terbang sana… ne kt mana ??? ahhh kit sini sini…anak yang tak pandai akhirnya.. sebab tu tuan dan puan2 jangan beza-bezakan anak kita…kesann nya

pernah dia cerita….. pernah ayah dia suatu ketika ayah dia sakit telefon kt adik beradik lain semua sibuk..sibuk sibuk… last2 ayah kt dia…yang ne saya pun sebak dan nak menangis bila yaha dia telefon ayah dia kata apa ???

ne xda org lain dah engko je yg dapat bantu ayah….sekarang.. TAPI JAWAPANNYA APA TUAN -TUAN??

ayah….. saya kan anak yang paling tak guna sekali dalam keluarga ayah,,,ayah dia nagis2 teruk dalam telefon… ko jangan cakap macam tu… ayah dah minta maaf ayah dah silap dulu,… ayah dah tua..lalu dia pun bawalah kereta yg buruk tu pergi jumpa ayah…

lalu dia berkata ayah.. hari ini ayah naik kereta yang tidak ada aircond !!! anak2 ayah yang lain semua kereta besar..ayah dia kata apa??? engko jangan la sebut lagi pasal hal ne.. ayah tahu ayah silap…tuan2 jangan beza2 kan anak lelaki anak perempuan,,…..cabaran mendidik anak2 awal remaja bnyak cabarannya…

kita kalau boleh nak anak kita berjubah pakai kopiah p masjid selalu…

JOM TONTON VIDEO

Hj Hushim Hj Salleh – Jangan Bezakan Anak-Anak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *