Tips

Lampu DIY, Guna Garam dan Air Suam Je Tapi Mampu Tahan Sampai 8 Jam

Pernah tak anda mengalami masalah bekalan elektrik tiba-tiba tiada ataupun pergi berkhemah atau memancing tiba-tiba ada masalah bateri lampu. Bila dalam keadaan gelap memang sukar untuk kita melakukan aktiviti nak pula kalau tiada backup plan seperti lilin atau lampu picit.

Dalam keadaan darurat biasanya kita perlu mahir dalam beberapa kemahiran, contohnya dalam post kali ini kemahiran membuat lampu menggunakan garam dan air suam sahaja!

Mungkin ada yang pelik dan hairan macam mana nak buat lampu guna garam dan air suam je. Tapi, kami yakin korang akan terpegun selepas korang selesai membaca artikel dan menonton video yang kami sediakan di bawah nanti.

Ya, untuk DIY kali ini, hanya dengan menggunakan segelas air suam dan dua sudu garam korang dapat buat lampu yang boleh bertahan sehingga 8 jam. Pasti menjimatkan tenaga elektrik di rumah anda. Jom cuba.

Cara Membuat Lampu Guna Garam dan Air Suam

Rujuk gambar di bawah untuk setiap langkah-langkah bermula dari awal hingga akhir.

 

Mudah ke rumit? Sesiapa yang rasa mudah tu bolehlah cuba DIY lepas ni.

Kalau korang nak tahu, orang yang cipta lampu dengan menggunakan garam dan juga air suam ini datangnya daripada Filipina. Mereka terdiri daripada tiga orang bersaudara.

Dek kerana penciptaan ini juga tiga adik-beradik ini telah pun memenangi pelbagai anugerah di peringkat antarabangsa.

 

 

Di bawah ini turut disertakan rakaman video yang menunjukkan cara-cara untuk membuat lampu menggunakan garam dan air suam.

Lihat Video:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *