Agama

Inilah 17 Pahala Berzikir di Bulan Ramadhan dan Dalilnya, Belum Terlambat Untuk Diamalkan

Zikir ialah amalan dalam agama islam yang berupa menyebut asma Allah, baik itu pujian, memuliakan, atau memohon ampun. Zikir boleh dilakukan bila-bila saja oleh siapa saja dalam keadaam apapun, sama ada secara lisan ataupun mengucap di dalam hati. Zikir diketahui memiliki banyak manfaat seperti mendekatkan diri kepada Allah dan memberikan ketenangan hati bagi yang melakukan.

Bagaimana jika Zikir dilakukan selama bulan ramadhan? Apakah memiliki berkah yang lebih atau dapat membantu meraih pahala lebih dalam selama bulan Ramadhan? Bagaimana pandangannya menurut islam? Jom kita fahami artikel berikut hingga selesai agar memiliki pemahaman dan wawasan yang lebih mendalam mengenai 17 pahala Zikir di bulan Ramadhan.

1. Dijanjikan Pahala Berupa Syurga

Sebagaimana yang telah dijelaskan bahwa Zikir memiliki kebaikan yang luas dan dapat dilakukan oleh siapa saja. Pahala Zikir di bulan Ramadhan akan mendekatkan orang yang melakukan kepada syurga sebab selalu mengingat Allah serta memiliki nilai yang sama baik untuk lelaki mahupun perempuan. Pengaruh Zikir terhadap jiwa akan mengarahkan kepada petunjuk Allah yang lurus sehingga petunjuk tersebut yang memberi jalan ke syurga. “Lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.” (QS. Al-Ahzaab 35).

2. Anjuran dari Allah

“Hai orang-orang yang beriman, berZikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyak nya.” (QS. Al-Ahzaab: 41). Zikir dianjurkan langsung oleh Allah melalui firmanNya, dalam keadaan apapun terlebih di bulan Ramadhan dimana pintu syurga terbuka lebar, melakukan anjuran dari Allah sebanyak banyaknya tentu juga akan mendapat pahala sebanyak yang dia niatkan yang sebanyak ketulusannya. cara menambah pahala di bulan Ramadhan yang termudah ialah berzikir sepanjang waktu.

3. Mendapat Rahmat Bulan Ramadhan

Bulan ramadhan ialah waktu untuk beramal, bukan hanya puasa saja, namun juga amal ibadah yang lain. untuk menyempurnakan rahmat tersebut, jauh lebih baik jika selalu berzikir agar selalu memahami amal kebaikan apa yang sedang dilakukan di bulan ramadhan, sehingga membuat selalu mengecil diri dan terlindung dari bahaya hawa nafsu.

“Jika ada suatu kaum yang duduk untuk berzikir kepada Allah ‘Azza wa jalla, niscaya para malaikat akan mengelilingi mereka, mereka pun diliputi rahmat, dan diturunkan ketenangan jiwa untuk mereka. Dan Allah pun menyebut mereka kepada orang-orang yang berada di sisi-Nya.” (HR. Muslim, At-Tirmidzi, dan Ahmad).

4. Memperkuat Jalan Taubat Selama Ramadhan

Bulan ramadhan ialah bulan yang penuh keampunan, untuk memohon ampun tidak semestinya dilakukan dengan doa, Zikir juga sebagai ungkapan memohon ampun kepada Allah seperti firmanNya berikut, “Dan mohonlah ampun kepada Tuhanmu kemudian bertaubatlah kepada-Nya.” (QS Huud: 90). Sebab itu Zikir dapat memperkuat jalan taubat di bulan ramadhan sebab dilakukan secara terus menerus dan menjadi amalan yang sangat dicintai oleh Allah. syarat syarat agar taubat diterima ialah dengan kesungguhan dan tidak mengulangi, hal itu boleh dilakukan dengan rutin berzikir.

5. Pahala Mengikuti Sunnah Rasulullah S.A.W

“Demi Allah, sesungguhnya aku ini beristghfar kepada Allah dan bertaubat kepada-Nya dalam sehari lebih dari tujuh puluh kali.” (HR. Al-Bukhari, At-Tirmidzi, dan Ibnu Majah, dan Ahmad). Segala yang Rasul ajarkan tentu sebuah kebaikan yang dianjurkan untuk dipegang dan dilakukan oleh umatNya. Termasuk zikir tersebut, barang siapa mengikuti sunnah Rasul untuk berzikir selama bulan ramadhan, tentunya akan memberi pahala yang luar biasa. keutamaan berzikir kepada Allah SWT memang jauh lebih mulia jika dilakukan di bulan ramadhan.

6. Pahala Kekuatan Menahan Hawa Nafsu

Berzikir akan selalu mengingatkan orang yang melakukan amalan ini dengan Allah, dengan demikian, dia akan selalu takut dan menjauh dari segala perbuatan dosa, dia akan mampu menahan hawa nafsu sebab dia faham bahawa Allah selalu memperhatikan dan mengetahui tingkah lakunya terlebih lagi di bulan Ramadhan ketika dia ingin mendapat amal baik sebanyak banyaknya.

7. Menyempurnakan Ibadah Bulan Puasa

Bulan puasa tentu bertujuan untuk mendapatkan berkah yang sempurna, hal tersebut dapat dilakukan dengan melakukan ibadah yang lengkap dan yang boleh dilakukan sewaktu waktu, yakni Zikir. Zikir akan membuat ibadah selama bulan puasa menjadi sempurna kerana ibadah dilakukan setiap waktu sambil menjalankan ibadah yang lain, seperti sambil puasa, sambil bersedekah, dan sebagainya.

8. Dekat dengan Allah

Zikir di bulan ramadhan akan membuat orang yang melakukan semakin dekat dengan Allah kerana Allah selalu mengingat hamba yang mendekatiNya. Hari hari di bulan Ramadhan terasa indah dan nikmat kerana melakukan segala amal kebaikan sambil menyebut asmaNya. Sebab itu ia akan merasa tenteram dan mampu menjalankan ibadah puasa dengan lancar.

9. Mendapat Doa dari Malaikat

Orang orang yang berzikir di bulan Ramadhan akan mendapatkan doa dari malaikat kerana malaikat bersaksi dan melaporkan segala kegiatan yang dilakukan oleh manusia. orang yang berzikir akan disukai oleh malaikat kerana menghindarkan diri dari syaitan dan melakukan amalan baik sepanjang waktu, doa tersebut membuat amal ibadah di bulan Ramadhan semakin mendapat berkah.

10. Pahala Rezeki yang Berkah

“Barangsiapa yang rutin membaca istighfar, Allah akan memberikan solusi pada setiap kesulitannya, dan penyelesaian bagi setiap permasalahannya. Dan Dia akan memberikan rezeki dari jalan yang tidak terduga.” (Abu Dawud, An-Nasai, Ibnu Majah, al-Hakim, dan Al-Baihaqi). Di bulan ramadhan, Allah juga memberikan rezeki yang berkah dan lebih terutama bagi orang orang yang senang berzikir dan bersedekah.

11. Mendapat Berkah Ramadhan

Aku bersama sangkaan hamba-Ku kepada-Ku, dan Aku bersamanya jika dia menyebut-Ku. Jika dia menyebut-Ku dalam dirinya, aku pun menyebutnya dalam Diri-Ku. Dan apabila dia menyebut-Ku di hadapan orang banyak, Aku pun menyebutnya di hadapan orang-orang yang lebik baik dari mereka.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim).

Berkah ramadhan jelas akan didapat oleh orang orang yang berzikir sebab mereka mengisi waktu yang dimiliki dengan kegiatan yang bermanfaat yakni dengan menyebut dan memuji nama Allah, sepanjang waktu ia mendapat pahala dari Allah dan sepanjang waktu ia mendapat berkah di setiap urusan yang dilakukan dan ibadah yang diperbuat.

12. Pahala Perlindungan dari Allah

“Maka ingatlah kamu kepada-Ku, niscaya Aku pun ingat kepadamu. Dan bersyukurlah kepada-Ku, dan jaganlah kamu mengingkari nikmat-Ku.” (QS Al-Baqarah: 152). orang yang berZikir ialah mengucapkan kalimat permohonan ampun atau kalimat pujian yang berarti dia mengakui keesaan dan kekuasaan Allah. dalam kerendahan hatinya tersebut, dia mendapat pahala berupa keselamatan dan perlindungan di dunia dan di akhirat serta memberikan keselamatan ketika menjalankan ibadah di bulan Ramadhan.

13. Sentiasa Diingat Allah

Nikmat yang luar biasa ialah nikmat diingat Allah, tentu semua orang mukmin ingin mendapatkan nikmat tersebut, yakni nikmat luar biasa sebab diingat oleh sang maha pencipta yang memiliki kebaikan sempurna serta memiliki sleuruh alam. Hal tersebut dapat terjadi jika selalu berzikir dengan niat semata kerana Allah dengan istiqomah dan kerendahan hati.

14. Terhindar dari Sesat

“Dan Jika Syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan, maka mohonlah perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (QS: Fushilat [41]:36). Ketika bulan ramadhan tiba, memang syaitan dikekang dan tidak dapat mengganggu manusia, namun sebagai makhluk yang memiliki hawa nafsu, gangguan tersebut akan datang dari dirinya sendiri yakni dari hawa nafsunya sendiri. Zikir akan menghindarkan dari hal tersebut.

15. Mendapat Ampunan Dosa

Abu Hurairah Radhiyallahu ‘Anhu, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, “Siapa yang mengucapkan: Subhanallah wa Bihamdihi (Maha suci Allah dan segala puji bagi-Nya) sebanyak seratus kali, maka dihapuskan segala kesalahan (dosa)-Nya walaupun sebanyak buih dilaut.” (Muttafaq ‘alaih).

Ampunan dosa akan didapat oleh orang yang rutin melakukan Zikir di bulan ramadhan dengan menyempurnakan ibadah yang lainnya, dia seolah menjadi orang yang baru jika dia sungguh sungguh bertaubat dan juga meminta maaf pada orang orang yang pernah disakitinya, sehingga Allah pun memaafkannya sebagaimana dia telah bersungguh sungguh dalam memperbaiki dirinya.

16. Tenteram dalam Menjalankan Ibadah Puasa

“(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram”. (QS. Ar-Raad [13]:28). Orang yang berzikir yang merasakan ketenangan dalam hatinya, dalam segala kegiatan ibadah puasa yang dilakukannya pun menjadi ibadah yang tenteram dan semakin banyak mengingatkannya akan Allah.

17. Pahala Besar Jika Istiqomah

“… Laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allâh, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.“ (QS. Al-Ahzâb[33]: 35). Istiqomah dalam hal kebaikan apapun termasuk dalam melakukan ibadah Zikir, akan mendapat pahala yang besar dari Allah sebab ia melakukan dengan kesungguhan dan terus menerus.

Sebagaimana yang telah dijelaskan sebelumnya bahwa zikir adalah ibadah yang mudah dilakukan, boleh dilakukan oleh siapa saja dan bila-bila saja, sehingga boleh dilakukan dalam keadaan yang istiqomah dalam melakukan berbagai aktiviti. Memang segala yang diperintah Allah akan membawa kebaikan dalam bentuk apapun, termasuk perintah Zikir di bulan ramadhan, semoga kita boleh melakukannya dengan istiqomah.

Demikian artikel kali ini, semoga dapat difahami dengan mudah oleh anda agar sentiasa maksima dalam menjalankan ibadah sehari hari di bulan ramadhan. Jangan lupa untuk memperbanyak ilmu dengan membaca pahala sahur di bulan Ramadhan, pahala solat tarawih di bulan ramadhan, pahala zakat di bulan ramadhan, dan pahala menyantuni anak yatim di bulan ramadhan. terima kasih. Salam hangat dari penulis.

Zikir Ramadhan ᴴᴰ | Habib Naqjmuddin Othman Al Khered

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *